Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zakup części do drukarki
#1
Okej wybraliśmy już drukarkę, teraz przyszedł czas na skompletowanie części. W tej części poradnika postaram się omówić, jakie części wybrać, czym się kierować przy zakupie. Zapraszam !

Jak już zdobędziemy ramę do naszej drukarki, to kolejną rzeczą jaką będziemy do niej potrzebować są części plastikowe oraz śruby do montażu drukarki. Wykaz wszystkich części będzie znajdować się w tak zwanym BoM drukarki (Bill of Materials- Wykaz elementów). Wystarczy w google wpisać nazwę naszej drukarki z dopiskiem BoM.
Przy zakupie części elementów plastikowych należy zwrócić bardzo dużą uwagę na to, z czego są one wykonane. Czasem na aukcjach internetowych można spotkać elementy, które zostały wykonane z materiału PLA. Jest to materiały bardzo łatwy w druku, natomiast nie nadaje się na elementy do drukarki, ponieważ pod wpływem temperatury mięknie, a drukarka wytwarza dużo ciepła. Jedyny słuszny materiał do elementów plastikowych drukarki to ABS. Twardszy od PLA, bardziej odporny na wyższą temperaturę. Kolejna kwestia to wypełnienie elementów. Minimalne wypełnienie elementów powinno wynosić 50%. Prędkość druku jest również ważna. Gdy części są drukowane za szybko to są nie dokładne przez co będą sprawiać kłopot z montażem. Zalecana prędkość druku części to maksymalnie 40mm/s. Wysokość warstwy nie powinna być wyższa od 0.2mm. Podsumowując:

  • kupujemy części wydrukowane z ABS
  • wypełnienie elementów powinno wynosić min. 50%
  • prędkość druku nie większa niż 40mm/s
  • wysokość warstwy nie większa niż 0.2mm
Gdy skręcimy naszą ramę to musimy zadbać o to, aby osie drukarki chodziły gładko. W tym celu musimy wybrać prowadnice oraz łożyska liniowe. Prowadnice powinny być hartowa
ne powierzchniowo, ponieważ jak dojdzie do uszkodzenia łożyska i kulki nie będą się obracać to wydrą one rowek w prowadnicy przez co będziemy mieli dodatkowe koszta, a tak przy hartowanej powierzchni to trochę czasu minie zanim wydrze rowki, ale będziemy słyszeć, że łożyska są do wymiany. Wybór łożysk. Możemy kupić zwykłe łożyska liniowe kulkowe, które w moim przypadku wytrzymały ponad 1000h druku albo kupić łożyska polimerowe, które wytrzymają znaczenie dłużej i są o wiele cichsze lecz są droższe o 400-500% w stosunku do zwykłych. Wadą w przypadku łożysk polimerowych jest fakt, że są one większe od normalnych przez co trzeba by było przerabiać modele mocowań tych łożysk. Także, jeżeli potrafisz przerobić model pod łożyska polimerowe to wydrukować żaden problem.
Mamy już bazowe części drukarki odpowiadające za mechanikę. Teraz przyszedł czas na dobór  pasków oraz zębatek do posuwu osi X i Y. Przeważnie do zdobycia są paski GT2. W takie się zatem zaopatrujemy. Przeważnie potrzebujemy ok. 170cm paska, ale lepiej jest kupić całe 2m, czy ile tam w BoMie jest wskazane, żeby nam " w razie czego" nie zabrakło. Teraz musimy kupić zębatki. Procedura jest taka sama, czyli też GT2. Ilość zębów nie ma większego wpływu (moim zdaniem żadnego) na działanie drukarki. Zatem czy zębatka ma 16 zębów czy 20 to nie ma większego znaczenia. Znaczenie ma za to jej szerokość- musi ona zgrać się z szerokością paska- zazwyczaj jest to 6mm. Oraz otwór na oś silnika. Przeważnie silniki mają oś o średnicy 5mm, więc taką zębatkę trzeba kupić.
Teraz przyszedł czas na część elektroniczną. Zaczniemy ją od zakupu silników. Silniki z definicji Reprapów powinny mieć moment min. 0.38Nm oraz dla ekstrudera 0.5Nm. Prąd jego powinien być mniejszy bądź równy 1.7A, a napięcie nie powinno przekraczać 12V ponieważ stepsticki zasilane są napięciem 12V. Najważniejszy z powyższych parametrów jest wymiar silnika, ponieważ jak będzie za duży to nie wejdzie (oczywiste). Dlatego kupujemy silnik w obudowie NEMA 17 (no chyba że nasza drukarka w BoMie ma zaznaczone inaczej).
W tym momencie przechodzimy do mózgu naszej drukarki- elektronika sterująca. Polecam elektronikę Ramps 1.4. Pozwala ona obsłużyć podgrzewany stół oraz dwa ekstrudery. Poniżej przedstawię co potrzebujemy z części elektronicznych- tak będzie łatwiej i przejrzyściej:

  • Ramps 1.4 oraz Arduino MEGA 2560 (może być klon)
  • minmalnie 3 endstopy (po jednym na oś, ale można też założyć po dwa na oś)
  • minimalnie 4 stepsticki + radiatory na nie (sterowniki silników po jednym na oś + ekstruder)
  • stół podgrzewany MK2B,
  • 2 termistory do odczytu temperatury stołu i głowicy
  • grzałka głowicy 12V 40W
dodatkowo:
  • wyświetlacz wraz czytnikiem kart, aby móc drukować bez podłaczonego komputera. Skutkuje to lepszą jakością drukowanych elementów
Całe zestawy elektroniki można kupić w różnych sklepach internetowych. Okej mamy już elektronikę, ale musimy ją czymś zasilić- musimy wybrać zasilacz. Tutaj mamy szeroki wybór. Najważniejsze, aby napięcie zasilania nie było większe niż operacyjne elektroniki. Dla RAMPS jest to +12V. Pamiętajmy, że należy również zasilić arduino, ponieważ +12V dostarczamy tylko dla grzałek i stepsicków. Arduino potrzebuje +5V, w tym celu możemy dokupić stabilizator regulujący napięcie do +5V jeżeli nasz zasilacz nie ma odczepu +5V, bądź kupić zasilacz ATX, przerobić go według tego poradnika i potem do przewodów +5V wlutować wtyczkę USB. Najważniejsze aby nasz zasilacz miał co najmniej 18A, żeby żył długo i szczęśliwie. Można oczywiście kupić 16A, co jest minimalnym prądem drukarki, ale wtedy zasilacz będzie cały czas pracować na 100% wydajności przez co szybko może się uszkodzić, a w najgorszym wypadku zabrać za sobą całą elektronikę.
Pozostało nam już tylko kupić głowicę. O tym jaką wybrać, napisałem w poprzednim poradniku. Zatem to jest cały zestaw części jaki będziemy potrzebować do naszej drukarki.
>> Nie pomagam na PW. Od tego jest forum Uśmiech >> Koniecznie sprawdź: Jak dodawać załączniki

1 problem = 1 wątek
Odpowiedz
#2
Co do zasilacza, to przy obecnych cenach "Chińczyków" do zasilania LED, to raczej adaptacja komputerowego ATX-a mija się z celem.
Wyjdzie zapewne taniej taka "przeróbka", ale... Uśmiech
Pozdrawiam, Artur
Odpowiedz
#3
A jeszcze tak nie dawno te zasilacz kosztowały prawie dwa razy tyle Duży uśmiech no tak teraz jeżeli zasilacz modułowy do ledów kosztuje 70zł z przesyłką to już bardziej się opłaca go kupić niż kiedyś, ale wiadomo, że ostatecznie decyduje cena  Cwaniak
>> Nie pomagam na PW. Od tego jest forum Uśmiech >> Koniecznie sprawdź: Jak dodawać załączniki

1 problem = 1 wątek
Odpowiedz
#4
Fakt, ja kupowałem po 110 zyli za 12V 20A, w 04.2014 Uśmiech
Nie wdawaj się w rozmowę z głupim. Najpierw sprowadzi Cię do swojego poziomu, a później pokona doświadczeniem.
Odpowiedz
#5
W 2015 podobnie kosztowały jak kupowałem Duży uśmiech

Tapnięte z M2 Note
>> Nie pomagam na PW. Od tego jest forum Uśmiech >> Koniecznie sprawdź: Jak dodawać załączniki

1 problem = 1 wątek
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Wybór Drukarki feriar 0 2,149 31-12-2015, 02:29
Ostatni post: feriar

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości