Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kalibracja przepływu filamentu
#1
Witam
Jestem nowy i nie do końca wiem, czy pisać w nowym wątku, czy też tu?
problem dotyczy wydruków wszystkiego co okrągłe, np. wazonu.
Kostka kalibracyjna wychodzi dobrze (dzięki świetnemu opisowi na forum)
niestety nigdzie nie mogę znaleźć opisu funkcji "Spiral vase" w Slic3r.
proszę o pomoc lub przekierowanie do właściwego forum.
Cześć,
możesz napisać, co dokładnie chcesz osiągnąć podczas druku ? chcesz żeby "okrągły" element wydrukował się bez wypełnienia ?
Witam,
Testowe pudełko drukowane dyszą 0.3 z warstwą 0,2 na ustawieniach zgodnych z opisem "Feriar-a" czyli na szybkości 60mm wychodzi na PLA bardzo dobrze,
bez wypełnienia również, nawet ze ściankami z jednej warstwy (oczywiście wtedy bez wypełnienia i góry). na artystycznej szybkości 20mm wychodzi jeszcze lepiej, jest wręcz aksamitne. Udało się to zrobić po zniwelowaniu wszelkich luzów na śrubach pociągowych i po maksymalnym naprężeniu paska oraz wymianie silnika osi Y, bo nie wyrabiał się (chyba trafiła się jakaś słabsza sztuka). Natomiast przy próbie wydruku czegoś co ma okrąg, np. czyścika do filamentu lub jakiegokolwiek prostego wazonu o zmieniającej się średnicy, szczególnie na zewnątrz, już pierwsza szersza warstwa powoduje nierówności i nawisy, co w konsekwencji powoduje szereg wybrzuszeń i różnych deformacji nie do przyjęcia. Wydruk wazonu innym filamentem np. PETG na szybkości 20mm ze zmianą wyłącznie temperatury, jest bardzo dobry. Ale niestety drukował ponad 4 godziny i skończył dziś o trzeciej rano, dlatego nie zdążyłem wykonać testów przy większej szybkości, natomiast poprzednie wydruki wazonu i czyścika na PLA wychodziły źle, ciut lepiej na małej szybkości. Nie miało na to wpływu obniżenie temperatury, chłodzenie wiatrakiem lub inne zmiany o których już nie pamiętam, bo próbowałem wielu, natomiast ciekawie zapowiadała się opcja "Spiral vase" w Slic3r po pocięciu wychodz poza dnem jedna warstwa zewnętrzna i jedna wewnętrzna i brak jest góry, ale ścianki są ładnie zaokrąglone, czyste bez wybrzuszeń i nadlewów, poza kilkoma nitkami pomiędzy ściankami oraz faktem braku wszystkich górnych sklepień, było by nieźle. stąd też moje dwa pytania, czy da się coś poprawić w ustawieniach i lub czy Spiral vase ma gdzieś jakieś ukryte ustawienia, tak naprawdę dążę do tego aby okrągły przedmiot wydrukował się okrągły. Pełne, okrągłe warstwy drukują się raczej dobrze, problem pojawia się gdy kolejne są większe lub mniejsze od poprzednich, czyli mają niepełny styk z poprzednią, a brzegi się zawijają w różne strony. powoduje to deformacje i zmianę wymiarów, gwinty śruby i nakrętki nie pasują do siebie, a ich wygląd jest fatalny.
Gienek.
Cześć,
fajnie by było jakbyś podrzucił zdjęcia przedstawionych problemów. Z tego co zrozumiałem to masz problem tego typu, że robią Ci się tak zwane over-hang'i jak na zdjęciu niżej:

   

W tym przypadku, po zewnętrznej stronie musisz dodać jeszcze support, żeby podtrzymywało ci ten poziom. Poza tym średnicę dyszy też wybrałeś sobie ekstremalną- 0.3mm. Jeżeli to twoje początki z drukiem to radzę zacząć od średnicy 0,5 albo 0,4mm  Oczko
próbowałem na kilka sposobów i nie bardzo wiem jak tu się wkleja zdjęcia
Gienek
Wchodzisz w tryb pełnego edytora, klikasz na dole select file, potem upload i na dole zrobi ci się lista załączników, klikasz Add przy którym chcesz dodać i gotowe Uśmiech
20x20x20 PLA szybkość 60mm są do przyjęcia
(18-11-2016, 01:57)feriar napisał(a): Wchodzisz w tryb pełnego edytora, klikasz na dole select file, potem upload i na dole zrobi ci się lista załączników, klikasz Add przy którym chcesz dodać i gotowe Uśmiech

(18-11-2016, 01:57)feriar napisał(a): Wchodzisz w tryb pełnego edytora, klikasz na dole select file, potem upload i na dole zrobi ci się lista załączników, klikasz Add przy którym chcesz dodać i gotowe Uśmiech

                   
chyba kolejność się rozjechała więc opiszę
na  pierwszym zdjęciu drukarka drukuje wazonik, taki sam błękitny jak na ostatnim, lecz na szybkości 40mm, jest dobrze
drugie powinna być niebieska kostka 40x40x40 PLA szybkość 20mm pierwszy wydruk na drukarce.
trzecie zdjęcie czerwone i zielone kostki, 20x20x20 PLA szybkość 60mm są do przyjęcia, reszta fatalna
czwarte zdjęcie żółte kostki 20x20x20 PLA szybkość 60mm są lepsze, reszta nadal źle
piąte zdjęcie żółty wazonik PLA ma duże nadlewy widoczne po prawej
następnie błękitna kostka szybkość 60mm PETG, jest wręcz idealna, wazonik PETG szybkość 20mm jest też super
żadnych nadlewów i niedoróbek, w rzeczywistości wygląda lepiej niż na zdjęciu
wieczorem dokończył się identyczny (ten z pierwszego zdjęcia) na szybkości 40 i jest niemal taki sam jak ten na 20mm
zapuściłem na noc żółte PLA na szybkości 40mm bo najlepiej rokowało, ale rano niestety zastałem wazonik z kilkoma nadlewami
czyżby to jednak wina kiepskiego PLA?
   
   

Nie widzę tutaj żadnej śruby do docisku :/
Tutaj jeszcze widok od środka:
   
Odpowiedz
#2
To żółte PLA na jakiej temperaturze głowicy drukujesz ? Jeżeli drukujesz np. gwinty to korzystaj z wysokości warstwy 0.1mm. Może nie do końca być to wina filamentu- napisz przy okazji z jakiej firmy masz te filamenty.
>> Nie pomagam na PW. Od tego jest forum Uśmiech >> Koniecznie sprawdź: Jak dodawać załączniki

1 problem = 1 wątek
Odpowiedz
#3
Cześć, pokusiłem się o zestaw kolorów 5 x200g efilament3d.pl poza niebieskim lekko transparentnym pozostałe mają konsytstencję krochmalu
niebieski jest jakby z innej półki, ale pomijając to jeśli poza temperaturą topnienia, na tych samych ustawieniach, cokolwiek z PETG wychodzi super, a z PLA dużo gorzej
to chyba odpowiedź sama ciśnie się na usta. W tym momencie drukuje ten sam wazonik na PLA naturalnym, czyli teoretycznie bez wypełniaczy i barwników, jest już 3/4
wazonika, jest lepiej niż na żółtym, ale daleko mu do PETG. może jednak coś warto by zmienić, tylko co, bo brakuje mi pomysłu.
Gienek.
ps. ścieżki zewnętrzne już tuż za podstawą, powiększające okrąg(bryłę wazonu) mniej więcej od dziewiątej warstwy, aż do ok. trzydziestej piątej
są lekko zdeformowane, prawdopodobnie dlatego, że jednak mają mały styk z poprzednią warstwą, bo później wyoblenie wazonu jest łagodniejsze
i wygląda to prawidłowo. Może slic3r źle tnie, albo tak jak mówisz muszę zmniejszyć wysokość warstwy. Tylko dlaczego z PETG jest tak super?
inna elastyczność i lub inne napięcie powierzchniowe płynnego tworzywa?

ach zapomniałem o temperaturze, pierwsze 3 warstwy na 210, reszta na 200, ale próbowałem też zmniejszyć do 190 stopni, to w końcu dysza się zapchała, z większą temperaturą chyba nie ma sensu bo będzie bardziej wylewał
Gienek

   
Tak jak wcześniej wspominałem próbowałem wydrukować jeden czyścik z zaznaczoną opcją Spiral vase. Oczywiście wydrukował się pusty bez wypełnienia, ale kształty były całkiem przyzwoite, gwint też ok., ale górna zewnętrzna rurka trzyma się tylko na nitkach.
Gienek
Odpowiedz
#4
sprawdź suwmiarką średnicę filamentu na długości min. 5m, wtedy się dowiesz czy filament trzyma średnicę (odchyłki do +/- 0,05mm są jeszcze ok ale powyżej to nie), jeśli nie to można się pokusić o zmianę średnicy w slic3rze na np. 1,70; 1,65 itp. Bo ja mam niestety nie miłe wspomnienia z filamentami tej firmy (nietrzymanie średnicy, pęcherze powietrza w filamencie).
>> Nie pomagam na PW. Od tego jest forum Uśmiech >> Koniecznie sprawdź: Jak dodawać załączniki

1 problem = 1 wątek
Odpowiedz
#5
(19-11-2016, 00:43)feriar napisał(a): sprawdź suwmiarką średnicę filamentu na długości min. 5m, wtedy się dowiesz czy filament trzyma średnicę (odchyłki do +/- 0,05mm są jeszcze ok ale powyżej to nie), jeśli nie to można się pokusić o zmianę średnicy w slic3rze na np. 1,70; 1,65 itp.  Bo ja mam niestety nie miłe wspomnienia z filamentami tej firmy (nietrzymanie średnicy, pęcherze powietrza w filamencie).

Miałeś rację, jak się dobrze przyjrzeć, to nawet na oko jest cieńszy, zarówno od PETG oraz od nowego PLA naturalnego. na sówmiarace ma od 1,65 do 1,7, zależy jak się obróci.
Jest po prostu jajo. Testuję teraz Devila, inna wyższa temperatura 200-235 stopni, jutro opiszę.
Gienek
Odpowiedz
#6
Jak zmienisz średnicę w slic3rze to powinno dobrze działać, ale jak jeżeli średnica filamentu zmienia się dosyć drastycznie to może być problem z jakością druku, m.in. te nadlewki (bloby).
>> Nie pomagam na PW. Od tego jest forum Uśmiech >> Koniecznie sprawdź: Jak dodawać załączniki

1 problem = 1 wątek
Odpowiedz
#7
(19-11-2016, 14:13)feriar napisał(a): Jak zmienisz średnicę w slic3rze to powinno dobrze działać, ale jak jeżeli średnica filamentu zmienia się dosyć drastycznie to może być problem z jakością druku, m.in. te nadlewki (bloby).

A jeśli dysza ma inne wymiary niż wynikałoby to z oznaczenia ? lub otwór byłby krzywy, niecentryczny, a płaszczyzna przekoszona (nie równoległa do szyby), jakie dałoby to efekty ? Czy przypadkiem nie takie jak u mnie ? Wtedy drukowanie po liniach prostych (np. kostki testowej) będzie wychodzić prawidłowo, bo ścieżka filamentu jeśli będzie przekrzywiona, to przesunięcie w sumie może być niezauważalne bo na całej długości jednakowe. Inaczej będzie na drodze po okręgu, filament będzie miał tendencję do wypływania w większych ilościach tam gdzie mu łatwiej.
p.s. "żyłka" filamentu którą wypuściłem z dużej wysokości, najpierw ma tendencję do zawijania się, potem pod własnym ciężarem spada w dół, ale po zastygnięciu jest jajowata
i ma wymiary 0,31 na 0,35 ponadto płaszczyzna dyszy jest nierówna a otwór wygląda jak wulkan. Chyba znalazłem problem, wymienię dziś dyszę i potestuję.
Odpowiedz
#8
Jeżeli dysza miałaby inną średnicą, to wtedy grubość ścieżki można wyregulować przez extrusion multipler. Gdyby płaszczyzna była przekoszona to byłoby widać ślad na druku bo dyszy. Filament raczej nie miałby tendencji do łatwiejszego wypływania, czy też grubości bo program dla ekstrudera przy robieniu okręgów jest jednostajny, tutaj jedyny wpływ może mieć średnica filamentu- jeżeli byłaby za duża to wtedy ścieżka wychodziła grubsza i odwrotnie dla mniejszej średnicy.
>> Nie pomagam na PW. Od tego jest forum Uśmiech >> Koniecznie sprawdź: Jak dodawać załączniki

1 problem = 1 wątek
Odpowiedz
#9
Witam. Wstępne testy po wymianie dyszy: "żyłka" z filamentu ma średnicę 0,29mm i ma przekrój okrągły, wielkość i kształt wypełnienia ma wpływ na jakość wydruku, jak też temperatura filamentu, stołu, otoczenia oraz nawiew z turbinki. Najlepsze efekty jednak uzyskuje się w okolicach dolnej granicy temperatury topliwości filamentu, na dużych średnicach, z naturalnym chłodzeniem. Pocięcie przez Slic3r też nie zawsze jest prawidłowe, ten sam "wazonik" pocięty Curą wygląda zupełnie inaczej.
p.s. kształt dyszy jednak ma ogromne znaczenie, wyobraź sobie koło narysowane płaskim flamastrem, dodatkowo przechylonym na bok.
Gienek
Odpowiedz
#10
Cześć,
napisz jaką dyszę zamontowałeś teraz żeby mieć jakieś wyobrażenie. Raczej nie jest zalecanym aby brać temperatury z dolnej granicy. Weź pod uwagę to, że jak materiał będzie za chłodny to się nie zwiąże dobrze z poprzednią warstwą przez co element może być łamliwy. Co do kształtu dyszy to napisałem wyżej jaki będzie efekt, także z twoim porównaniem można by się zgodzić Uśmiech
>> Nie pomagam na PW. Od tego jest forum Uśmiech >> Koniecznie sprawdź: Jak dodawać załączniki

1 problem = 1 wątek
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
Żarówka Kalibracja drukarki 3D część 1: Konfiguracja Marlina feriar 2 6,473 04-01-2018, 01:30
Ostatni post: feriar
Żarówka Kalibracja drukarki 3D część 2: Ustawienie prądu Stepsticka A4988 feriar 5 6,447 17-09-2017, 17:01
Ostatni post: kornik50
Żarówka Kalibracja drukarki 3D część 4: Konfigurowanie slicera (Repetier-Host i Slicer) feriar 2 7,327 18-01-2016, 19:24
Ostatni post: feriar
Żarówka Kalibracja drukarki 3D część 3: Kalibracja extrudera oraz stołu feriar 4 7,657 18-01-2016, 15:06
Ostatni post: Artu

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości