Ocena wątku:
  • 1 głosów - średnia: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Projekt DriveLight- zdalne sterowanie oświetleniem domu i podjazdu
#1
Żarówka 
Cześć,
Pewnie nie raz spotkaliście się z problemem, szczególnie w nocy, gdy podjeżdżając do miejsca garażowania auta, jest bardzo ciemno, a żeby zapalić światło na np. podjeździe to trzeba specjalnie wyjść z auta. A gdyby tak ułatwić sobie życie i stworzyć czasowe, zdalne uruchamianie światła z auta ? Jeżeli jesteś zainteresowany to ten projekt jest dla Ciebie Uśmiech


Opis układu:

Sercem naszego układu będzie Arduino Pro Mini. Do odbioru danych skorzystamy z gotowego modułu RF, który nosi nazwę SC2272, który bez problemu radzi sobie z grubymi ścianami (wiem po swoim przykładzie). Dzięki wykorzystaniu takiego modułu zdecydowanie ułatwiamy sobie życie, ponieważ wstępnie projekt miał powstać na modułach nRF24L01+ lecz ich zasięg w przypadku grubych ścian drastycznie spadał. Dodatkowo sprawa się "komplikowała" po przez zaprojektowanie pilota. Dlatego wybór takiego modułu jest jak najbardziej uzasadniony.
Zasilanie do układów jest doprowadzane przy pomocy układu 7805 (IC1) oraz LM1117-3,3 (IC2). Część logiczna jest zasilana napięciem 3,3V, natomiast cewki w przekaźnikach napięciem 5V.
Sterowanie obwodami dużej mocy jest zrealizowana na przekaźnikach (R1,R2), które są w stanie znieść obciążenie 10A przy 240VAC. Dodatkowo, część logiczna układu jest zabezpieczona przy pomocy transoptorów (OK1, OK2), których celem jest zablokowanie wysokiego napięcia w razie uszkodzenia przekaźnika. Dodatkowo układ wyposażony jest w gniazdo rozszerzeń (JP4), który może posłużyć w przyszłości do podłączenia modułu Wi-Fi, np. ESP8266. 
Przy pomocy zworki JP5 możemy odłączyć zasilanie cewek w przekaźnikach na czas programowania układu.

Program obsługujący Arduino jest w zasadzie prosty. Ponieważ po odebraniu sygnału przez układ SC2272, wystawia on stan wysoki na dane wyprowadzenie korespondujące z zaprogramowanym przyciskiem na pilocie, to naszym zadaniem jest zbadać czy czy na tym pinie pojawił się stan wysoki czy nie. Następnie sprawdzane jest czy po 100ms od wystąpienia sygnału dalej jest stan wysoki. Jeżeli tak, to wysyłany jest stan wysoki na tranzystory Q1 i Q, które to z kolei "uruchamiają" wybraną przez nas cewkę przekaźnika, powodując zamknięcie obwodu dużej mocy. Następnie odliczane jest 300 sekund co jest równoznaczne z czasem 5 minut. Przez 5 minut nasz przekaźnik będzie uruchomiony. Następnie po 5 minutach przekaźnik jest wyłączany i program dalej oczekuje na stan wysoki podany z odbiornika.



Wykaz elementów oraz sposób montażu:
  • 1x kondensator 220uF 16V
  • 1x kondensator 100uF 16V
  • 1x kondensator 47uF 16V
  • 4x kondensator 100nF 
  • 4x rezystor 10k ohm
  • 2x rezystor 1k ohm
  • 2x rezystor 500 ohm
  • 2x rezystor 470 ohm
  • 3x rezystor 100 ohm
  • 1x dławik osiowy 47uH
  • 3x dioda prostownicza 1N4007
  • 1x stabilizator napięcia LM7805
  • 1x stabilizator napięcia LM1117-3.3
  • 4x goldpin 1x2 męski
  • 1x zworka 
  • 1x goldpin 2x6 żeński
  • 3x dioda LED 5mm 
  • 2x przycisk monostabilny
  • 1x przełącznik dwupozycyjny
  • 2x transoptory PC817
  • 2x tranzystor BC546
  • 2x złącza ark 1x3 5,08
  • 1x złącze ark 1x2 5,08
  • 2x przekaźniki S3 cewka 5V typ 1C
  • 1x moduł RX480R albo SC2272
  • 1x Arduino Pro Mini
  • Zasilacz <= 5V 0,5A, nie większy niż 12V
Sposób montażu jest następujący. Przed rozpoczęciem lutowania powinniśmy wyciąć bruzdę pomiędzy transoptorami, zaznaczoną na schemacie poniżej kolorem jasno-niebieskim. Następnie lutujemy połączenia cieniutkim drucikiem, zaznaczone czerwonymi liniami. Teraz możemy zacząć osadzać najniższe elementy takie jak rezystory, kondensatory ceramiczne, tranzystory, transoptory itd. Ogólnie chodzi o to, żeby lutować od najmniejszych do największych, żeby ułatwić sobie cały ten proces. Na samym końcu powinniśmy wlutować przekaźniki i moduł odbiornika.
Jeżeli chcemy korzystać z zasilacza o napięciu 5V to w miejsce stabilizatora LM7805 wstawiamy zworkę z drutu pomiędzy pinem 1. a 3. jak na obrazku poniżej

   

Jeżeli korzystamy z zasilacz o napięciu wyższym niż 5V to wtedy musimy wlutować regulator napięcia LM7805

Przed wlutowaniem odbiornika sprawdź czy jest on poprawnie osadzony w otworach na płytce.

   
   

*Układ LM1117 jest lutowany od strony miedzi

Następnie programujemy Arduino, programem znajdującym się w załączniku. Przed programowaniem należy usunąć zworkę z gniazda JP5, aby uniknąć przypadkowego uruchamiania przekaźników. Po zakończonym programowaniu montujemy układ na płytce złączem programującym do góry. Od tego momentu nasz układ jest gotowy do działania.

Przykład realizacji:

   

Na sam koniec jeszcze filmik z działania układu:





Załącznik z potrzebnymi plikami do uruchomienia projektu Uśmiech

.zip   DriveLight 3.0.zip (Rozmiar: 1.14 MB / Pobrań: 4)
>> Nie pomagam na PW. Od tego jest forum Uśmiech >> Koniecznie sprawdź: Jak dodawać załączniki

1 problem = 1 wątek
Odpowiedz
#2
Rewelacyjna sprawa, do wykonania w najbliższym czasie, przyda się w garażu i w końcu żona przestanie mi "jęczeć" że musi wysiadać z auta żeby zapalić światło.
Odpowiedz
#3
Kondensatory 100n umieść jak najbliżej stabilizatora 7805. Zasilacz powinien mieć co najmniej 7V, przy zasilaczu 5V w miejscu 7805 należało by dać zworkę (pierwszy i ostatni pin).
Odpowiedz


Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  HIDPilot- zdalne sterowanie komputerem feriar 2 1,792 13-11-2016, 23:46
Ostatni post: feriar

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości